Kogumispensioni edulugu
Tähelepanu! Eesti Päevalehes ilmus artikkel lühendatud kujul.
Kahe aastaga on kogumispensionile oma poolthääle andnud 364,000 inimest: tulemus, millega konservatiivseks peetud eestlased üllatasid nii süsteemi käivitajaid kui ka iseendid. Mis on kogumispensioni eduloo taga?
Üks idee ja tugev meeskond
Kõige olulisem eduvõti seisnes  ühises idees ja selle tugevates kandjates. Kogumispensioni meeskonda kuulusid  lisaks riigile ka pangad, fondivalitsejad, Eesti Pank, Eesti Väärtpaberikeskus,  infosüsteemi tarkvara looja Microlink ning teavituskampaania korraldanud Hill  & Knowlton. Meeskonda sidus ühine eesmärk ning lühike tähtaeg – vigadeta  süsteem pidi valmima nelja kuuga. Nii ei olnud pooltel aega eriarvamusteks ning  kõik esilekerkivad probleemid lahendati kiirelt. 
Õige aeg investeerimiseks
Raha kogumise alustamiseks oli  õige aeg. Turud olid valdavalt madalseisus ning odavalt ostetud fondiosakud  hakkasid turu väiksemagi tõusu korral tulu tootma. Liitunute raha on kasvanud  keskmiselt 8%. Pilt oleks olnud aga hoopis teine, kui kogumispensioni  käivitamine oleks langenud turu kõrghooajale, millele oleks järgnenud langus.  Kes oleks valinud investeerimisliigi, mis toodab miinust ja millest hiljem enam  loobuda ei saa?
Kaasaegne läbipaistev lahendus
Kogumispensioni meeskonna  peamised eesmärgid süsteemi loomisel olid  avatus, kaasaegsus, sõltumatus  ja paindlikkus. Inimeste liitumine ning muud korraldused registreeritakse  koheselt, kasvõi ööpäevaringselt. Rahade laekumisel maksuametist kantakse summad  fondi tulu teenima hiljemalt järgmisel tööpäeval. Laekuvad summad ja välja  lastud osakud, nende kuupäev, hind ning kõik muu seonduv info on inimesele  internetist alati kättesaadav.
Kõige efektiivsem lahendus maailmas
Keskse infosüsteemi  pidamine usaldati erakapitalil põhineva Eesti Väärtpaberikeskuse hoolde, kes muu  hulgas haldab kõigi Eesti aktsiaseltside aktsiate elektroonilist registrit.  Kogumispensioni registri loomisel kasutati ära võimalikult palju olemasolevaid  lahendusi – pangad teenindavad inimesi, maksuamet kogub ja kontrollib makse,  isikute elektroonilise ID kontrolli tagas riik läbi ID-kaardi, andmetele  juurdepääs on interneti, sh X-tee vahendusel, registrit peab varasema  registripidamise kogemusega isik. Juurde loodi keskne veebileht www.pensionikeskus.ee, et anda  kõikehõlmavat pensioni infot ühest sõltumatust kanalist. Kõik see võimaldas  hoida esialgsed investeeringud ning jooksvad kulutused madalad. Täna tõdevad ka  erinevad rahvusvahelised eksperdid, et Eesti kogumispensioni süsteemi  käivitamine ning jooksev haldamine on maailmas üks soodsamaid.
Mida toob tulevik?
Arenev ning kohanduv
1. mail jõustunud uue  kogumispensionide seadusega tehti liitumine võimalikuks füüsilisest isikust  ettevõtjatele ning kogumispensioni makset tasutakse ka vanemahüvitiselt.  Oluliselt täpsustus kogumispensioni osakute pärimise kord ning vähendati isiku  tahte vastaselt esitatud valikuavaldustega kaasnevaid riske.
Senise idee hoidmine
Kogumispensioni idee loojate ja  poliitikute ees seisab lähiaastatel ülesanne kaitsta kord juba kehtestatud ja  364 000-le kodanikule välja lubatud hüve tulevikuks. Praegused maksumaksjad,  kelle sotsiaalmaksust tehakse pensionimakseid praegustele pensionäridele ja kes  samaaegselt kannavad kohustust koguda enda tuleviku kindlustamiseks, peaksid  tundma, et õiguskindlus on printsiip, millest meie riigis kõrvale ei kalduta.  
Aeg mõelda väljamaksetele – kas ka keskne  väljamaksja?
Kogumispensioni keskne infosüsteem on taganud korrektse  ja avatud maksete laekumise ning osakute väljalaskmise. See on parandanud  paljuski ka maksukohustuslaste maksedistsipliini. Nüüd on aeg hakata mõtlema  kogumispensioni väljamaksetele – pärimise teel omandatud osakute väljamaksed  algavad 2007. aastal ning 2009. aastal ka esimesed pensioni väljamaksed. Kui  keskne maksete kogumine on ennast õigustanud, miks siis mitte mõelda ka keskse  väljamaksmise peale?
Kaidi Oone, 
Eesti Väärtpaberikeskuse tegevdirektor